Uitdaging

De berijder van een ‘auto van de zaak’ wordt belast voor het ‘privégebruik’. Dit is een percentage van de waarde van de auto. Maar welke waarde?

De waarde is gelijk aan de verkoopprijs (van een nieuwe auto), zoals deze op voorhand door de importeur wordt ingeschat en door hem wordt medegedeeld aan de dealers.

De wetgever heeft de door de importeur ingeschatte koopprijs een naam gegeven: ‘catalogusprijs’. Die naam is misleidend. Immers, het woord ‘catalogusprijs’ doet vermoeden dat de prijs is te vinden in een catalogus. Maar dat is niet zo. We moeten een onderscheid te maken tussen:

  • de door de importeur verwachte gemiddelde verkoopprijs

  • de door de importeur in de verkoopbrochure of prijslijst opgenomen adviesverkoopprijs

Iedereen die weleens een nieuwe auto koopt weet dat de prijs in de verkoopcatalogus slechts een adviesverkoopprijs is. “Zeker als je geen auto inruilt is vaak een mooie korting te bedingen” (bron: ANWB). De (uiteindelijke gemiddelde) verkoopprijs is dan ook altijd lager dan de adviesverkoopprijs in de catalogus. Toch baseert de Belastingdienst de bijtelling – ten onrechte – niet op de (ingeschatte) verkoopprijs, maar op de hogere adviesverkoopprijs in de catalogus.

De RDW legt een ‘catalogusprijs’ van een personenauto vast in het Kentekenregister. Wettelijk mogen zij dit niet; toch doen ze dit wel. Wij hebben tegen RDW een procedure hierover aangespannen.

Hoe de RDW aan de ‘catalogusprijs’ komt is een goed bewaard geheim. Volgens RDW levert de Belastingdienst deze aan. En volgens de Belastingdienst vraagt de RDW deze zelf aan merkimporteurs. Wie heeft er nu gelijk?

De importeur wordt gevraagd de ‘catalogusprijs’ kenbaar te maken. Logischerwijs pakt de importeur dan zijn verkoopcatalogus en neemt daaruit de adviesverkoopprijs over. Waarom vertelt niemand de importeur dat hij niet de adviesverkoopprijs moet invullen, maar de verwachte verkoopprijs? Door de gekozen werkwijze is de kans dat de importeur de correcte ‘catalogusprijs’ invult bijna 0%.

Iedereen die privé rijdt met een ‘auto van de zaak’ betaalt teveel belasting

Deel deze pagina via social media

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van actuele ontwikkelingen.

U heeft zicht succesvol ingeschreven voor de nieuwsbrief!